Среда, 22.11.2017, 19:18
Приветствую Вас Гость | Регистрация | Вход

Профорієнтаційний портал НМЦ ПТО в Чернігівській області

Меню сайта
Інтернет-видання
Форма входа
Поиск
Календарь
«  Ноябрь 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архив записей
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Сучасний стан та тенденції професійної та вищої освіти Чернігівщини.

Сучасний стан та тенденції професійної та вищої освіти Чернігівщини.



За ініціативи обласного управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації було проведено ряд зустрічей з представниками органів влади щодо налагодження профорієнтаційної роботи. Такі зустрічі проведені в усіх районах Чернігівської області та м. Чернігів.

Результатом цих зустрічей є невтішний висновок, що профорієнтаційна робота на сучасному етапі є малоефективною.

Мова йде про загальноосвітні навчальні заклади, які б мали надавати учням інформацію які є професії, як їх правильно обрати, де отримати обрану професію.

Учні не достатньо володіють інформацією про те:

  • які є професії
  • що являє собою кожна із професій
  • які види робіт необхідно виконувати для того, щоб отримати мінімальну заробітну плату або вище 2000 грн.
     

Учні хочуть в майбутньому: розкішно жити, їздити на дорогих авто, при цьому мало працювати, отримувати високу заробітну плату і мати пакет соціальних пільг і гарантій.

Коли починаємо розповідати про кожну професію і про те, що людина повинна виконувати для того щоб отримати саме таку заробітну плату, бажаючих освоїти її залишається небагато, а іноді зовсім не залишається.

Це говорить про те, що ми не маємо в навчальних закладах кваліфікованих людей, які б вміли вести професійну роботу. Також не в повній мірі задіюються ті профорієнтаційні ресурси, які вже є. Зокрема, термінали служби зайнятості, які є в школах. В деяких навчальних закладах термінали це просто різнокольорова іграшка якою можна було б погратися. Інформація в терміналах оновлюється, однак ніхто не відстежує, який об"єм наявної в терміналі інформації використовують учні.

Потрібно спільно випрацювати механізм профорієнтаційної роботи. Особливо в частині того, як ми маємо орієнтувати молодих людей в виборі професії. Тому що, у вищі навчальні заклади йдуть не розуміючи, яку професію отримають, головне отримати диплом, тобто вищу освіту.

Дуже важливо не помилитися при виборі та отриманні професії кваліфікованого робітника, оскільки отримання професії за державні кошти дається безкоштовно лише один раз, наступний раз ця послуга вже платна. На жаль наші роботодавці ще не розуміють того, що аби отримати кваліфікованого робітника потрібно вкладати кошти. Якщо навчальні заклади перевіряються всіма інстанціями, то ми ж не знаємо якої кваліфікації працюють робітники в приватних структурах, ми не маємо права перевірити рівень їх кваліфікації. Проблема кваліфікації кадрів не врегульована на законодавчому рівні.

Але для того аби добре орієнтуватися, що таке професійно-технічна освіта можна навести певну статистику. Станом на 01 січня 2014 року оптимізована професійно-технічна освіта втратила декілька навчальних закладів. Зараз ми маємо 19 професійно-технічних навчальних закладів державної форми власності. В цих закладах навчається понад 9 тисяч учнів та слухачів.

Якщо в минулі роки були проблеми з набором, то цього року відповідно до поданих заяв ми маємо коефіцієнт на одне місце державного замовлення 2,7. Хоча були професії які зараз користуються підвищеним попитом, наприклад кухар, на отримання цієї професії претендували 7-8 чоловік на місце.

Матеріально-технічна база професійно-технічної освіти Чернігівщини є достатньою для того аби надавати якісні освітні послуги. Якщо відкривається нова професія, яка є новітньою на регіональному ринку праці, це приймається позитивно. Але коли ліцензуються професії, підготовка яких здійснюється у 5-7 навчальних закладах регіону, то відповідно ми не бачимо в цьому нагальної потреби аби вкладати кошти у вже існуючі професії, які мають достатнє матеріально-технічне забезпечення.

Ми на рівні регіону маємо дуже серйозну, але природну конкуренцію в наданні освітніх послуг. Приємно, що така конкуренція існує. Тому навчальні заклади системи професійно-технічної освіти, які здійснюють підготовку за державним замовленням, мусять тримати руку на пульсі.

На рівні області ми маємо достатнє комп`ютерне забезпечення (третє місце по Україні), 10,5 учнів на один персональний комп'ютер при вимозі 15. Але всю техніку ми купуємо за власний кошт тому, що держава не забезпечує новою технікою.

В системі професійно-технічної освіти непокоїть питання того, що в професійно-технічних закладах учні повинні отримувати повну загальну середню освіту. Це має бути швидше виняток, а не обов"язок. Нові державні стандарти вимагають збільшити терміни підготовки, збільшується об’єм інформації, тобто групу, яка мала пройти курс навчання за 1 рік ми уже розтягуємо на 1, 5 року, а в центрах зайнятості можна отримати професію або пройти перепідготовку значно швидше.

Зараз головне усвідомити, що нам потрібен кваліфікований робітник, який в процесі роботи всесторонньо себе розвине. Ми повинні "приземлитися" і робити ту роботу, яку ми вміємо робити найкраще, нам потрібен регіональний рівень, бо нам тут жити. Діти, які навчаються повинні бути впевнені, що їм після навчання буде забезпечене працевлаштування. Ця робота повинна відповідати тому фаху, який вони здобули під час навчання.

На жаль нині в загальноосвітніх навчальних закладах ніхто на цьому не акцентує увагу молоді. І тому найкращою профорієнтацією, за даними анкетуванням, є «з вуст в вуста».

      Отож, якщо у вас, молоді люди, є хороші міцні знання і бажання вчитися, то однозначно треба здобувати вищу освіту. Для цього у нашій області є 3 університети, 3 інститути та 18 коледжів, технікумів – всього 24 ВНЗ. Крім того в області діють 17 філій ВНЗ інших областей. Разом це буде 41 вищий навчальний заклад. Який же обрати?  

            Правило перше: Професія повинна вам подобатись. Можливо, є дитяча мрія, можливо у вас вже є виражені здібності до чогось. Не зраджуйте їх, наполегливо ідіть до своєї мети. Психологи стверджують – «шосте почуття», або інтуїція підказує людині найправильніші рішення.

А якщо ви ще не визначились?

Правило друге: Разом з психологом, класним керівником здійсніть декілька професіограм, визначте свої нахили, здібності, тип темпераменту та сферу своєї людської діяльності. І вибирайте.

А якщо вам байдуже, але батьки наполягають на подальшому навчанні?

Правило третє: Не поспішайте. Спробуйте визначитись. Адже мова йде про своє подальше життя. Можна помилитись в одруженні, звичайно це певна трагедія, але все можна виправити. А ось обрати не свою професію це набагато серйозніше, адже витрачені значні кошти і 5-6 років навчання. Переучуватись буде або пізно, або не буде за що.

Правило загальне: Обійдіть стороною ВНЗ із слабкою навчально-матеріальною базою, де так зване навчання, зводиться до збору коштів зі своїх студентів. Навчатися тут легко і диплом обіцяють «Міжнародного зразка», але користь від такого «навчання» обернено пропорційно вартості отриманого таким чином диплому. Пам’ятайте вислів генералісимуса О.В. Суворова: «Важко в навчанні – легко в бою». На роботу тепер приймають не з вулиці, а шляхом конкурсу, співбесіди, тощо. І якщо ви, маючи поверхові знання, навіть  пройдете конкурс, приймуть вас на роботу з покладанням конкретних обов’язків,  а ви через брак потрібних знань і вмінь з ними не впораєтесь, то звільнення неминуче. Ніхто вас доучувати чи переучувати не буде!

А тепер реалії.

У 2013 році – ВНЗ області випустили 7193 студентів, з яких 3506 навчалися за державним замовленням, 3687 за контрактом (платне навчання).  З них працевлаштовано 2620 випускників, тобто лише третина осіб, причому статистика замовчує хто з них працює по отриманій спеціальності, а хто,  образно кажучи, продає картки мобільного зв’язку. Становище тих випускників, які закінчили філії чи відділення інших ВНЗ ще набагато гірше, хоча тут навчання тільки платне (держзамовлення відсутнє).

Становище із працевлаштуванням випускників ВНЗ в найближчі роки не покращиться, бо сьогоднішня відстала економіка такої кількості висококваліфікованих спеціалістів просто не потребує. За оцінками експертів ринку праці України в наступні роки країна менше всього буде потребувати металургів і працівників машинобудівної галузі. Без роботи залишиться і багато банківських службовців. Похвилюватись прийдеться також страховикам. Експерти ринку праці включили в список найбільш «ризикових» спеціалістів працівників готелів і ресторанів, секретарів, офіс-менеджерів, референтів, помічників директорів і кадровиків, економістів, бухгалтерів і юристів. Спостерігається також зниження заявок від роботодавців в таких сферах, як робочий персонал, транспорт, логістика, маркетинг і реклама. Різко піднімається кількість вакансій медичного персоналу, будівельників і проектантів, сфер телекомунікації і зв’язку.

Що ж робити в такій ситуації? Очевидно, треба почекати кращих часів, чим сидіти з дипломом без роботи і без перспективи її отримати. Очевидно і те, що навчатися до ВНЗ зараз повинні йти найобдарованіші випускники: переможці олімпіад, конкурсів, тощо. Блискуче завершивши навчання у ВНЗ, вони мають можливість при відсутності вакансій в Україні влаштуватись навіть за кордоном.

А що ж робити «середнячкам». Припустимо, що вони, наперекір вищевказаним фактам, підуть теж навчатися до ВНЗ. На платні відділення вступити не важко, та й навчатися там легко, плати лише своєчасно гроші. Отримавши через 4-5-6 років високовартісний диплом, просидівши 1-2-3 роки без роботи, що буде робити ця молода людина? Піде здобувати робітничу професію. Логічно треба було б зробити навпаки – спочатку здобути професійну освіту, підзаробити грошей, свідомо роздивитись які галузі економіки стрімко розвиваються і вже потім продовжити навчання у вищому навчальному закладі. Погодьтесь, людина, яка працювала кваліфікованим робітником, має певний життєвий досвід, закінчивши ВНЗ, буде набагато більш компетентним у своїй галузі, ніж випускник, який такого досвіду не має.

Для професійної підготовки кваліфікованих робітників в області діє 21 професійно-технічний навчальний заклад (ПТНЗ): 3 вищих професійних училища (ВПУ), 1 центр професійно-технічної освіти (вони готують і «молодших спеціалістів» з числа кращих своїх випускників, як технікуми), 14 професійних ліцеїв, 2 професійно-технічних училища, 1 філія. Навчання безкоштовне, учні отримують стипендію, іногородні проживають у гуртожитках. ПТНЗ області готують фахівців із 79 професій, причому кожен випускник за час навчання, оволодіває 2-3 професіями. Випускники 9 класів отримують у ПТНЗ разом з професіями і повну середню освіту. Цікаво і змістовно організовується і дозвілля учнів ПТНЗ. Випускники 11 класів навчаються у ПТНЗ 1-1,5 року, випускники 9 класів – 3-3,5 роки.

Все матеріальне, що нас оточує, від маленького гвинтика до літаків, від стільця на кухні до холодильника, телевізора, комп’ютера, одяг і продукти харчування, будинки і дороги, парки і сквери, автомобілі і тролейбуси – все зроблено руками кваліфікованих робітників на сучасному обладнані за відповідними технологіями. Кожен з вас може навчитися будь-якій професії при відповідальному і старанному ставленні до навчання. Придивіться навколо себе, які красиві та технологічно складні речі оточують нас і навчитися це робити  не так вже й просто, але можна, інші ж навчились. Зможете і ви.

У 2013 році ПТНЗ області випустили 3585 кваліфікованих робітників, з яких 2772 було працевлаштовано на робочі місця, 313 пішли навчатися до ВНЗ (з них 165 за фахом), 24 призвані до лав Збройних Сил України, 476 випускників залишились не працевлаштованими (13%). Переважна частина їх це ті, що навчалися незадовільно, не оволоділи в повній мірі трудовими навичками, тому роботодавці їх не взяли або ж зразу звільнили. Доведеться їм перенавчатися, ліниві завжди програють.

Отже, аби мрія здійснилася, потрібно повірити в себе. А ще, щоб у тебе, у твої знання, талант повірили інші – батьки, вчителі, викладачі, а потім роботодавці, коллеги по роботі. Якщо докладете багато зусиль, то і отримаєте результат. Погодьтесь - доля багато в чому залежить від наполегливості та бажання. Стійко сприймайте перші невдачі, нехай вони дадуть поштовх здійсненню ваших мрії та зроблять із вас сильних особистостей. Від вас залежить, станете ви людиною, яка здійснила свою мрію, чи проживете власне єдине життя сіро та буденно, а потім шкодуватимете про свій вчинок.

Пам’ятайте, що  кінцевий вибір професії за вами особисто , тому що вибираючи майбутню професію ви вибираєте свою долю!